Blog

Werkritme thuis: rust en regelmaat

Door: barbara 25 maart 2020

Had jij altijd het gevoel dat je geleefd werd op je werk? Ik bedoel in de tijd vóór de coronacrisis. De vergaderingen en (externe) afspraken waren gepland, deadlines stonden muurvast, collega’s met vragen en ‘bila’tjes’ vulden je dag. Tussendoor werkte je aan je taken en aan het eind van de dag keek je op de klok: tijd om naar huis te gaan! Hoe anders is dat nu. Veel mensen werken thuis en daar ligt helemaal niets vast. Misschien moet je je kind uit bed halen om hem/haar aan z’n online huiswerk te zetten, of zeg je streng tegen jezelf dat je op tijd je bed uit moet. Maar vaak klinkt het startsein om thuis aan het werk te gaan zwak. Nu moet je zelf je werkdag indelen.

Rust, reinheid en regelmaat
Werkelijk alles moet je zelf doen. Tot de eerste Zoom/Teams/beeldtelefoon/conference call alweer gepland staat natuurlijk. De drieslag uit de ouderwetse opvoeding is misschien nog niet zo’n gek uitgangspunt: Rust, reinheid en regelmaat. Graag geef ik je handige tips, maar ik beperk me tot mijn specialisme: rust en regelmaat. Reinheid laat ik aan andere deskundigen over.

Tips om thuis in je werkritme te komen

  • Maak een planning en werk in blokjes. Besef dat je geen woon-werk verkeer hebt, wat ruimte biedt in je planning. Geen gehaast en gejakker. Werk vanuit rust. Stel wel je eigen deadlines en maak je eigen doelstellingen. Dan heb je iets om naartoe te werken en heb je een voldaan gevoel als je iets “op tijd” af hebt.

  • Breng structuur aan en maak nieuwe routines. Bijvoorbeeld: na het verwerken van mijn mail drink ik een kopje koffie met mijn huisgenoten. Na de lunch doe ik een spelletje met de kinderen, laat ik de hond uit etc. Als je dit iedere dag doet, weten je huisgenoten waar ze aan toe zijn en zullen ze minder (snel) om aandacht vragen. En zo heb je zelf ook een leuk momentje om naar uit te kijken.

  • Doe alsof je op je werk bent. Zo kom je ook echt in een werkstand. Start de dag op tijd, zorg dat je aangekleed bent en aan een bureau (of desnoods aan een gewone tafel) werkt, zonder afleiding zoals je smartphone of een radio aan. Als je rommelig en onderuit gezakt met je laptop op schoot op de bank hangt, ga je vanzelf ook op die manier werken.

  • Communiceren met je collega’s en klanten blijft uiterst belangrijk. Zorg dat je alle contacten goed onderhoudt. Wees proactief, bel mensen op zoals je ze op kantoor even zou aanspreken. Een tikje op de schouder is heel laagdrempelig, maar een (slack) appje of een belletje is dat ook. Alleen zit dat (nog) niet in je systeem.

  • Check niet om de haverklap het nieuws. Zeker in deze tijd is de aantrekkingskracht van nieuwe informatie bijna onweerstaanbaar, maar het leidt af, onderbreekt je werk, verbreekt je concentratie en verlaagt je stemming. Precies wat je er tijdens je werk niet bij kan hebben.

  • Neem pauzes en zorg dat je een duidelijke eindtijd van je werkdag hebt. als je thuiswerkt is dat lastig, maar een duidelijke scheiding van werk en privé is mogelijk, en hard nodig. Misschien juíst nu.

tags: thuiswerken, werkritme, timemanagement, focus, communiceren op afstand