Blog

Een momentje a.u.b.

Door: barbara 25 februari 2020

Het gebeurt regelmatig als ik een instantie bel dat de persoon die mij te woord staat na het aanhoren van mijn vraag mij even in de wacht zet. “Een momentje alstublieft” krijg ik dan te horen, waarna een saai muziekje klinkt. Na een tijdje hoor ik de stem weer: “Bedankt voor het wachten, ik heb het even voor u uitgezocht”. Even de tijd nemen om iets uit te zoeken of na te gaan, wat zou het heerlijk zijn als dat in een face-to-face gesprek ook zou kunnen!

Zoektocht naar het juiste antwoord
Maar dan is het ineens raar. Je kunt je gesprekspartner niet even in de wacht zetten. Vaak voel je druk om snel antwoord te geven of meteen met een oplossing te komen. In je zoektocht naar het juiste antwoord draaien je hersens op volle toeren. Dat leidt ertoe dat je minder goed kunt luisteren. Als je niet oppast ben je met je gedachten niet meer bij het gesprek maar vooral in je hoofd. Hierdoor mis je informatie en merkt de ander dat je er niet helemaal bij bent. Het gesprek verloopt stroever en irritaties ontstaan.

Tweetraps raket voor als je verstrikt raakt in het nadenken over een moeilijke vraag
Stap 1 Haal de vaart uit het gesprek en zorg dat je meer informatie krijgt. Luister met aandacht, vat samen wat de ander heeft gezegd (dit vertraagt het tempo) en stel slimme vragen als: “… en hoe zit het dan met …?” of “heb je al geprobeerd om …?”. Deze techniek levert je niet alleen meer informatie op, maar ook meer tijd om na te denken over mogelijke antwoorden c.q. oplossingen.

Stap 2 Het kan zijn dat aan het eind van het gesprek duidelijk is wat de vraag is, maar dat je niet meteen een antwoord hebt. Vraag dan letterlijk om meer tijd om zaken uit te zoeken. Door dit aan te geven neem je de ander serieus en laat je zien dat je graag met een goed antwoord wilt komen. Zeg dat je er later op terugkomt (en wanneer precies). Op deze manier zeg je vriendelijk “Een momentje alstublieft”.

tags: effectief communiceren, LSD, helder communiceren