Blog

Veel te laat

Door: barbara 18 december 2019

In mijn vorige blog Ruim op tijd gaf ik tips wat je kunt doen als je op tijd klaar bent met een taak. Een ongekende luxe voor de groep mensen die juist meestal veel te laat is. Zij halen deadlines met de tong op de hielen, of niet. Deze notoire te-laat-komers hebben vaak tijd tekort. Hoe komt dat?

Thrillseaker
Ga voor jezelf na of er een lijn te vinden is in het niet halen van deadlines, of te laat komen. Vind je het moeilijk om een reële planning of een goede tijdinschatting te maken? Laat je je storen? Is het gewoonte? Of wellicht ben je een uitgesproken thrillseaker*) en vind je het sowieso fijn om alles op het laatste moment te doen. Zolang het de samenwerking met je collega’s en jezelf niet in de weg zit, is daar niets mis mee.

Geneuzel overslaan
Misschien vind je het ook eigenlijk wel oké. Vaak starten meetings toch wel later: koffie pakken, koetjes en kalfjes etc. “Als ik kom is alles lekker goed op gang en op die manier sla ik al het geneuzel over”. Sommigen voegen eraan toe dat ze fashionably late zijn. Feitelijk is er niets modieus aan, maar is het voor de wachtenden vooral irritant. Overigens houdt wachten op mensen die te laat zijn, te laat komen in stand. (tip voor de niet-te-laat-komers).

5 tips om op tijd te zijn

  1. Zorg voor een goede voorbereiding, waardoor een reële planning mogelijk is. Vaak leidt een grondige voorbereiding tot een soepele uitvoering. Ga je een muurtje witten en je hebt van te voren de kwasten en de verf gekocht, meubels opzij geschoven en alles afgeplakt, dan is dat muurtje in een mum van tijd gewit. Sta je echter klaar in je overall en bedenk je dat je geen kwast in huis hebt, dan kan het nog een lange en lastige klus worden.

  2. Organiseer voor jezelf dat je regelmatig ongestoord kunt werken. Een deadline halen terwijl je om de haverklap wordt gestoord, is om gestoord van te worden!

  3. Deel grote taken op, en plan die in. Vooral zaken die in het begin geregeld moeten worden, zal je meteen moeten inplannen (informatie verzamelen, vragen uitzetten etc.).

  4. Plan na iedere (deel)taak een uitlooptijd van een paar minuten. Vaak is het dan ook hoog tijd om even de benen te strekken.

  5. Trek de werkelijke deadline naar voren. Een meeting begint in jouw agenda dan niet om 10.00 uur, maar om 9.45 uur. Grote kans dat je dan precies op tijd bent.

*) Thrillseaker en steadyfreak zijn begrippen uit het boek Om gestoord van te worden.

tags: timemanagement, planning, tijd inschatten, deadline, ongestoord werken