Blog

Ruim op tijd

Door: barbara 25 november 2019

Op 3 november 2019 kondigde Rijkswaterstaat (RWS) aan dat ze de werkzaamheden aan de Zuidas van Amsterdam in het weekend eerder zouden afronden dan gepland. Ruim voor de maandagochtendspits was deze enorme klus afgerond, en ze waren er trots op. Ken je dat gevoel? Je bent superblij dat je de deadline ruim op tijd hebt gehaald. Maar soms merk je dat je omgeving minder enthousiast is. De leidinggevende denkt dat je tijd teveel hebt gekregen en vreest voor de productiviteit. Je collega’s kijken je met scheve ogen aan: 'Heeft ze de kantjes er vanaf gelopen, of heeft zij een minder zware taak gekregen dan wij?' En ook de klant kan soms onaangenaam verrast zijn: 'Wat? Is het nu al klaar? Maar dit kunnen nu nog helemaal niet gebruiken!'

 Afbeelding: RWS

Communiceren over succes
Het lijkt of efficiëntie niet altijd gewaardeerd wordt. Dat is natuurlijk niet waar, maar het heeft er wellicht ook mee te maken hoe je deze heugelijke boodschap brengt. Ik denk dat zelfonderzoek en duidelijke communicatie kunnen helpen om anderen mee te nemen in jouw succes.

Tips voor als je ruim op tijd klaar bent

  • Heb je er over nagedacht wat je kunt doen als er geen tegenslagen zijn? Je loopt kans om in details te verzanden, omdat je tijd over hebt. Houd kleine klusjes achter de hand voor het geval dat alles meezit.

  • Onder tijdsdruk ontstaan vaak heel creatieve oplossingen. Geef jezelf als steadyfreak*) ook af en toe wat uitdaging. Stort je als een echte thrillseaker*) op een deeltaak met een krappe deadline, en zet jezelf even op scherp.

  • Een reële planning en een goede tijdinschatting liggen vaak ten grondslag aan het halen van deadlines. Laat deze echter geen keurslijf worden, blijf flexibel. Deel de voortgang en de tussentijdse resultaten met je leidinggevende en teamleden, ook als het voorspoedig gaat. Wie weet kan je anderen helpen?

  • Trek je niets aan van vermeende bezwaren van anderen als je ruim op tijd klaar bent. Communiceer duidelijk en met trots hoe je dit voor elkaar hebt gekregen: “focus, voorbereiding, planning, weinig tegenslagen, klant- / teamgericht werken, efficiënt en ongestoord werken”. Er is toch geen leidinggevende, collega of klant die hier bezwaar tegen kan hebben?

*) Steadyfreak en thrillseaker zijn begrippen uit het boek Om gestoord van te worden.

tags: timemanagement, efficiënt werken, focus, deadline, planning, tijd inschatten, communiceren