Blog

Concentratie uit een potje

Door: barbara 24 april 2019

Pillen waar je concentratie beter van wordt, en zelfs je hele denkvermogen. Laatst kwam ik ze tegen in een winkel, pontificaal op de toonbank, met korting. Be your best self, en everybody happy. Yeah! Later dacht ik, wat zijn nu de feiten? In één pil zit 2,5 keer meer cafeïne dan in een kop koffie (aanbeveling is 1 à 2 pillen per keer, maximaal 4 per dag). Je krijgt er dus een mega energyboost van. Ik vond op internet een uitspraak van Daan Touw, hoogleraar klinische toxicologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij vindt het 'flauwekul' dat je deze pillen nodig hebt om beter te presteren: "Als je gezond leeft en eet heb je dit allemaal niet nodig. En om tijdelijk meer energie te krijgen kun je twee koppen koffie drinken. Dat is ook nog lekkerder dan zo'n pilletje."

Alerter én slimmer
Naast deze pillen zijn er ook andere supplementen te koop, ‘natuurlijke voedingsstoffen om alert te blijven!’ schreeuwt de reclamefolder. Nog meer noötropica, stofjes die je hersenfuncties verhogen. Supplementen met vitamine B-12, Omega-3 vetzuren, l-theanine, rhodiola of st. Janskruid zorgen ervoor dat concentratie- en geheugenproblemen verminderen. Althans volgens de folder. Er zijn zelfs pillen te koop waarvan beweerd wordt dat je er slimmer van wordt. Ik snap het wel, wie wil dat nou niet, betere focus, minder stress, minder kans op neerslachtigheid en geheugenverlies? En je wordt er ook nog slimmer van! (Dat heb je mijns inziens dan ook wel nodig).

Ik hou vast aan de opmerking van dr. Touw en geloof niet dat je concentratie uit een potje kunt halen. Wat kan je dan wel doen om je beter te concentreren?

Werken met meer concentratie, 6 tips

  1. Probeer momenten te vinden om ongestoord te kunnen werken (tips vind je in mijn boek Om gestoord van te worden).

  2. Laat je niet afleiden, zet signalen uit en check niet ieder mogelijk moment berichtjes op je smartphone.

  3. Creëer rustmomenten tijdens je werk: pauzes en korte momentjes van “niets” doen.

  4. Beweeg regelmatig, je kunt niet uren achter elkaar geconcentreerd zijn, wissel concentratie en beweging af.

  5. Train concentratie, zorg dat je af en toe in een flow terecht komt.

  6. Gebruik je hoofd om te denken en niet om te onthouden, zorg voor een zo leeg mogelijk hoofd. Noteer ideeën en zet reminders en afspraken in je agenda.

tags: concentratie, focus, alert, stress, geheugen, ongestoord werken, flow, rust