Blog

Mediadieet

Door: barbara 25 januari 2019

In het begin van het nieuwe jaar hebben veel mensen goede voornemens. Daartoe leggen sommigen zichzelf een dieet op. Minder snoepen of geen snacks, allerlei pogingen worden ondernomen. Een patroon dat soms al jaren is ingesleten doorbreek je echter niet zomaar. Dus voor je het weet verval je weer in je oude vertrouwde gewoonten.

Waar ik het graag over wil hebben is het mediadieet: minder informatie tot je te nemen. Zorg dat je geregeld geen e-mail, (app) berichtjes of telefoontjes ontvangt. Zet die kanalen af en toe uit. Je hoeft niet de hele dag open te staan voor nieuwe informatie, laat je niet gek maken!

Mediadieet om beter te slapen
Slaapexpert Floris Wouterson zegt: “Een mediadieet kan rust brengen: leg in de avond ook je smartphone weg, een paar uur vóór je gaat slapen.” Prestaties zullen drastisch verbeteren als je beter slaapt. Je maakt op een werkdag minder fouten en neemt betere beslissingen. Je voelt je fitter en bent productiever als je goed uitgerust bent. Wil jij beter slapen? Lees de tips Superslapen van slaapcoach Floris Wouterson.

Volhouden
Hoe gaat het je lukken om het mediadieet vol te houden? De kunst is om nieuwe gewoonten in eerste instantie heel bewust door te voeren. Dat kan door timers in te stellen of schema’s aan te houden. Daarnaast is het belangrijk om kleine stapjes te nemen. Begin met een eerste stapje, bijvoorbeeld: ik doe mijn smartphone een uur voordat ik ga slapen uit.

Belonen
Als je deze bewuste fase hebt doorlopen, vergeet dan niet stil te staan bij wat het je heeft opgeleverd. Rust, overzicht, meer en beter slapen? En beloon jezelf. Koop bijvoorbeeld een goed boek om te lezen in het laatste uurtje voordat je gaat slapen. Ik weet er wel één. ;-)

tags: informatie, timemanagement, overzicht, rust, slapen, verandering, gewoonten