Blog

Thuiswerken, laat je niet afleiden!

Door: barbara 22 juli 2012

Tring! Ik schrik op van mijn werk en loop naar de voordeur. “Pakketje voor nummer acht. Kan ik dat hier afgeven?” Ik antwoord “Ja hoor, geen probleem!”. Hmm …, niet helemaal waar. Geen probleem vanuit sociaal oogpunt. Wel een probleem, omdat ik uit mijn concentratie ben gehaald. 

Hmm …, niet helemaal waar. Geen probleem vanuit sociaal oogpunt. Wel een probleem, omdat ik uit mijn concentratie ben gehaald. Typisch een afleiding als je thuiswerkt, denk ik. Even later, als ik weer lekker bezig ben, bedenk ik me dat er geen brood in huis is. Straks maar even kopen. Is deze gedachte dan geen afleiding? 
En zou ik die in een kantooromgeving ook gehad hebben?

Er zijn drie soorten afleidingen
Je directe thuiswerkomgeving
Buren, vrienden of familie bellen je op of komen langs. En als je ze uitlegt dat je thuiswerkt krijg je de verontwaardigde tegenwerping: “Je bent toch thuis?!”. Ook pakketbezorgers, Jehova’s getuigen of twee katten die elkaar in de haren zijn gevlogen (toch maar even kijken of dat wel goed gaat) halen je uit je concentratie.

Zakelijk afleidingen  
Je collega’s, je manager of je klant willen contact met je houden. Dat wil je zelf toch ook? Maar ben je thuis altijd beschikbaar of soms ook niet? Je werkt toch niet voor niets thuis! Hoe weten jouw collega’s wanneer je gebeld kan worden?

De grootste afleider ben je zelf
Lastig hoor, thuiswerken. Het huishouden lonkt, de bakker is om de hoek en de verleiding om iets anders te gaan doen is groot (40% kijkt tijdens thuiswerken wel eens tv!). Maar deze verleidingen zijn niet de boosdoeners. Dat ben je namelijk zelf! Je eigen gedachten leiden je misschien nog wel het meest af. Je bedenkt dat je nog brood moet kopen of dat je de tennisles nog moet af te zeggen.

Vier tips om je niet te laten afleiden
1. Accepteer dat je gestoord kan worden door je directe omgeving. Op kantoor gebeurt dat ook! Pak daarna weer snel de draad op.
2. Communiceer duidelijk (en herhaaldelijk) dat als je thuiswerkt, je niet beschikbaar bent voor privégesprekken en ontmoetingen
3. Communiceer met collega’s wanneer je beschikbaar bent en wanneer niet. Houd dat bij in een gedeelde digitale agenda. Maak afspraken met de secretaresse over het beheer van deze agenda.
4. Gebruik je hoofd om creatief te denken en niet om te onthouden. Als je iets te binnen schiet op privégebied, maak er een notitie van en hou de focus op je werk. Dat brood kan ook later worden gehaald. Bijvoorbeeld als je toe bent aan break!

 

tags: thuiswerken, focus, ongestoord werken, Het Nieuwe Werken