Blog

Doelen (bij)stellen

Door: barbara 24 januari 2018

Stel je voor dat je meedoet met een loterij met als doel om meer geld te winnen dan je inleg. Een lot kost €20,-. De jackpot staat op €10.000,-. Je zou je geluk niet op kunnen als je deze jackpot zou winnen. De trekking volgt en je wint de jackpot niet, maar wel €100,-. Met deze prijs ben je best wel blij, maar je had toch liever de jackpot gewonnen. Het voelt niet als winst, maar als verlies ten opzichte van de jackpot. Het andere te behalen doel is groter en daardoor ben je minder blij. Best raar toch, want je hebt je doel toch behaald? Als je morgen op straat zomaar €80,- vindt ,voel je je vast een enorme geluksvogel.


Goed gevoel
In je werk gebeurt dit ook regelmatig. Je notitie is af, je hebt je doel behaald en iedereen is blij. Later geeft je manager de leiding voor het vervolgproject echter niet aan jou, maar aan je collega. Zo goed was die notitie dus misschien niet. Of neem de situatie waarin je een heel goed beoordelingsgesprek hebt gehad. Daar ben je best trots op, het geeft je een goed gevoel. Maar dan blijkt dat je collega ook een goede beoordeling heeft gehad en zij krijgt een bonus die jij niet krijgt. Weg goed gevoel.

Trots en tevreden
Als je je doel behaald hebt, iedereen tevreden is en je er een goed gevoel bij hebt, laat je dan niet verleiden tot het bijstellen van je doelen. Het resultaat is goed en je kunt trots op jezelf zijn. Hou dat vast. Als je werkelijk vindt dat je benadeeld wordt, maak dit dan bespreekbaar door vragen te stellen: voldeed mijn notitie toch niet aan de verwachtingen, of heeft de benoeming van mijn collega tot projectleider er niets mee te maken? Wat is de reden dat ik geen bonus krijg? Stel vragen en laat het daarna los. En soms moet je tevreden zijn met een winst van “slechts” €80,-. Maak er een feestje van!

tags: effectief communiceren, slimmer werken, assertief communiceren