Blog

Nee verkopen

Door: barbara 29 oktober 2017

Veel timemanagementtrainers geven het advies om ‘nee’ te zeggen als iemand je iets vraagt terwijl je druk aan het werk bent. Nee verkopen is hetzelfde als gebakken lucht verkopen, het is niets. Feitelijk zeg je tegen een collega die jouw hulp vraagt, “Nee, ik wil jou niet helpen”. Dat is bot, niet collegiaal en het zal voelen alsof je de deur in iemands gezicht dichtslaat.

Alternatief bieden
In plaats van botweg nee te verkopen, kan je beter een alternatief bieden. Zeg bijvoorbeeld, “Zullen we er vanmiddag even samen naar kijken? Ik ben nu bezig met iets anders en dat wil ik graag afmaken”. Je biedt dan dus een alternatief moment.

Voordelen van later ingaan op een verzoek

  • Je kunt je focus houden op de taak waar je nu mee bezig bent en deze taak goed afronden.

  • Je hebt tijd om over het verzoek na te denken, ook al is het onbewust. Daardoor kom je op slimme ideeën en kan je op een later moment je collega nog beter en sneller helpen.

  • Je hebt kans dat voordat je terugkomt op het verzoek het probleem al is opgelost door de vraagsteller zelf, of omdat hij of zij iemand anders heeft geraadpleegd.

  • Door een alternatief te bieden geef je de vraagsteller alle aandacht die nodig is. Je maakt speciaal tijd voor hem of haar vrij. Maar niet nu.

tags: assertief communiceren, timemanagement, aandacht