Blog

Je kunt me altijd bellen!

Door: barbara 24 maart 2017

“Je kunt me altijd bellen!”, riep een medewerker tegen zijn klant. Je mag toch hopen dat deze persoon niet daadwerkelijk altijd telefonisch bereikbaar is! Onmiddellijk dacht ik terug aan de afspraak die ik ooit met een manager had. Tijdens ons gesprek nam hij steeds telefoontjes aan. Heel storend vond ik dat, en niet bevorderlijk voor onze conversatie (“Waar was ik ook alweer?”). Deze man had waarschijnlijk óók tegen al zijn zakenrelaties geroepen dat je hem altijd kon bellen. Heel klantvriendelijk van hem, behalve dus als je op kantoor met hem in gesprek was.



Hoge bomen vangen weinig telefoontjes
Laten we eens kijken naar de huisarts. Dit is een belangrijke persoon met wie we, als dat nodig is graag in contact willen komen. Je kunt niet zomaar je huisarts even opbellen. Vaak is het zelfs niet mogelijk om op ieder moment van de dag te bellen om een doktersafspraak te maken. Hetzelfde geldt voor een CEO, minister of notaris. Zie die maar eens rechtstreeks aan de lijn te krijgen. Dus eigenlijk geldt, hoe belangrijker iemand is, hoe slechter iemand bereikbaar is. 

Aandacht en concentratie is in iedere functie belangrijk
Waarom zijn belangrijke mensen zo slecht telefonisch bereikbaar? Meestal omdat er een secretaresse of assistent tussen zit. Heel handig. En het heeft er ook mee te maken dat deze mensen concentratie en volle aandacht nodig hebben voor hun taken met grote verantwoordelijkheid. Ha, en daar zit ‘m de crux! Dit zou suggereren dat mensen met minder hoge functies die toewijding en concentratie niet nodig zouden hebben. Niets is minder waar! Waarom hebben middenmanagers, medewerkers, teamleden etc. dan vaak hun (on)bereikbaarheid niet goed geregeld? Omdat ze zichzelf overschatten. Ze denken: Ik kan alles tegelijk. Dit wordt ook wel ‘druk’ genoemd. En dat is in sommige kringen statusverhogend.

Tips van Tony Crabbe
Op 23 maart was ik in Amsterdam bij een lezing van timemanagement-expert Tony Crabbe, schrijver van het boek Nooit meer te druk. Hier zijn enkele tips van hem.

  • Focus: richt steeds je volle aandacht op één taak
  • Unfocus: kies ook waar je je aandacht niet op richt 
  • Laat je niet afleiden: schakel niet steeds tussen taken
  • Reflecteer: reserveer tijd om na te denken in je agenda
  • Zeg na vandaag nooit meer als iemand vraagt hoe het met je gaat: “Druk!”.


tags: timemanagement, druk, multitasken, bereikbaarheid, Tiny Crabbe