Blog

Klaarzetten voor morgen

Door: barbara 25 augustus 2016

Als je visite verwacht, wil je graag je huis aan kant hebben, opgeruimd en schoon. Dus steek je de handen uit de mouwen en gaat als een razende Rinus door je huis. Terwijl je met het zweet op de rug aan het dweilen bent, besef je dat het huis morgen om deze tijd weer één grote bende is. Overal ligt rommel en alles is weer vuil. Eigenlijk kan je dus beter het huis schoonmaken nadat je bezoek hun hielen heeft gelicht.

Opgeruimd bureau
Ik weet niet hoe dat bij jou gaat, maar ik doe allebei: vooraf én na afloop opruimen en schoonmaken. Maar dat is wel dubbelop. En hoe gaat dat op je werk? Zorg je voordat je met je werk begint voor een opgeruimd bureau en begin je met een overzichtelijke (digitale) stapel documenten voor je? Of denk je pas aan opruimen nadat je het project heb afgerond?

Rechtgezet en klaargezet
In de HORECA is het gebruikelijk om na afloop flink te soppen. Tot ’s avonds laat wordt er schoongemaakt, rechtgezet en ook al klaargezet. Laatst was ik in een hotelcafé waar om 11 uur ’s avonds het ontbijtservies alvast werd ingedekt. Ik tilde netjes mijn wijntje op, zodat de serveerster erbij kon en zei lachend tegen mijn vriendin dat we beter nog even konden blijven om geruisloos over te gaan op het ontbijt.

Met het hoofd bij morgen
Is het handig om aan het eind van de werkdag alles klaar te zetten voor morgen? Ik denk het wel. Voordat je alles kunt gaan klaarzetten zal je eerst alles van vandaag moeten opruimen en documenteren. Daarmee sluit je de dag af. Bij het klaarzetten voor morgen richt je je op de taken die door jou opgepakt zullen worden. "Wat heb ik daarvoor nodig? Waar kan ik morgen het beste als eerste mee beginnen?" Dit kun je beter aan het eind van de werkdag doen, want het is niet fijn om ’s morgens eerst te moeten opruimen en zo start je de volgende werkdag met een opgeruimde geest.

tags: timemanagement, slimmer werken