Blog

Altijd wat te doen

Door: barbara 25 januari 2016

Heb jij altijd wat te doen op je werk? Waarschijnlijk wel, want je hebt het druk. Je krijgt je taken nauwelijks op tijd af en vaak lukt het je niet om alle taken af te ronden die je je had voorgenomen. Laat staan dat je een keer niets te doen hebt op je werk!
 

Pauze
Betekent dit dat je altijd maar doorwerkt? Hopelijk niet, want je zult af en toe een pauze nemen. Pauzeren om te eten of thee te halen, om een leuk gesprekje met je collega te voeren, of een kleine pauze tussen twee taken in. Er zijn dus momenten dat je even niet werkt, terwijl er altijd wat te doen is.

Schuldgevoel
Sommige mensen voelen zich hierover (onbewust) een beetje schuldig en pauzeren daardoor niet echt. Ze zeggen bijvoorbeeld tegen een collega: “Nou vooruit vertel maar even over het concert van Coldplay waar je gisteren naartoe was, maar wel even vlug, want ik heb het heel erg druk”. Of ze eten achter hun bureau.

Focus
Dat er altijd wat te doen is en dat je het druk hebt, betekent niet dat je daarom alles maar half moet gaan doen. Hou je focus bij alles wat je doet op je werk.

4 tips om te werken vanuit rust en overzicht

  1. Zorg dat je al je taken plant en dat je ze afvinkt als je ze hebt afgerond
  2. Taken waar je vandaag niet aan toekomt, hevel je over naar morgen of plan je op een andere dag in je agenda
  3. Plan pauzes en werk niet in je pauzes en ga van je werkplek af
  4. Geef je collega’s volledige aandacht als ze iets persoonlijks vertellen. Als het niet op een handig moment is, vraag dan of het later kan (tijdens een pauze ?) 

Geniet
Als je alle werktijd opvult, neemt dat het gevoel dat je het druk hebt niet weg. Sterker nog, je voelt je alleen maar meer gehaast. Geniet van de momenten op je werk dat je even niets doet en je zal zien dat je beter het overzicht houdt, waardoor je minder last hebt van het feit dat je altijd iets te doen hebt!

 

tags: Focus, timemanagement