Blog

Efficiënt of effectief?

Door: barbara 25 november 2015

Als ik mensen vraag of ze effectief werken, krijg ik wel eens dit antwoord: “Jawel, ik heb de nieuwste iPhone, ik ken alle ins en outs van Outlook en wij hebben een secretaresse met een gedegen diploma die alles kan!”. Dat klinkt goed, maar als ik doorvraag blijk dat de middelen en de collega-secretaresse uiterst efficiënt zijn, maar dat er niet altijd effectief gebruik van wordt gemaakt. 

Dan heeft het geen zin
De persoon in kwestie gebruikt zijn nieuwe iPhone vooral voor privédoeleinden en houdt zich voortdurend via app- en Facebookberichten op de hoogte van het reilen en zeilen van zijn vrienden, ook tijdens het werk. De mogelijkheden van Outlook kent hij inderdaad allemaal, maar hij past ze niet toe, “omdat anderen dat ook niet doen, dan heeft het geen zin”. En hij vraagt de secretaresse zelden iets om voor hem te doen, “want ik kan het net zo goed zelf doen en anders moet ik alles uitleggen. En dat kost ook tijd”.

Efficiënt blijkt niet effectief in dit geval. 3 tips om effectief te werken

1.
      Zet middelen zoals de iPhone slim in voor je werk, óf zet ze uit tijdens je werk 
         als je die alleen privé gebruikt. 
2.      Maak optimaal gebruik van software en apps, zoals Outlook. Zo geef je een goed 
         voorbeeld aan je collega’s. Je kunt collega’s kunnen betrekken bij de slimme
         toepassingen en je kunt gezamenlijke afspraken maken.
3.      Vraag collega’s om hulp en vraag of ze willen meedenken. Welke taken kun je 
         aan een collega (-secretaresse) delegeren? Sommige taken kunnen anderen 
         veel beter en sneller uitvoeren dan jij (wees maar eerlijk!).

Handige apps en moderne software zijn slechts middelen. Ze worden pas efficiënt als je ze effectief inzet.

 

tags: effectiever werken