Blog

Kassarol

Door: barbara 25 augustus 2015

Tijdens onze vakantie in Frankrijk stapte ik ’s morgens de bakkerij binnen en bestelde ‘deux baguettes, s’il vous plaît’. Tot zover ging alles goed. Toen de kassadame deze bestelling echter wilde aanslaan, weigerde de kassa en bleek de kassarol op te zijn. Na drie mislukte pogingen om deze te vervangen gaf ze het op.

Op tijd stoppen
Vele warme minuten waren verstreken en het 
zweet parelde op haar slapen. Ze besloot 2 x €1,85 op een papiertje te noteren. Ze zuchtte, omdat zich achter mij inmiddels een lange rij onrustig wachtende mensen had gevormd. Ik vroeg me af, wanneer is het punt bereikt waarop je stopt met je worsteling met het vervangen van een kassarol en je overgaat op handmatig bijhouden? Pluspunten als je stopt: stress weg; klantvriendelijk (die hoeven niet meer te wachten). Minpunten als je stopt: later opnieuw digitaal invoeren (extra werk); in lager tempo werken (aanslaan op de kassa gaat sneller en wordt automatisch opgeteld).

Optimum
Wat doe je op je werk als de ICT het laat afweten of bij haperende apparaten? Er is een moment waarop het beter is om te stoppen met het zelf oplossen van deze problemen. Een optimum waarmee de je uiteindelijk de minste tijd kwijt bent en jij (en je klanten) de minste ergernis ervaart. Maar wanneer is dat punt bereikt? Je blijft vaak toch te lang hangen in de gedachte dat je het zelf kan oplossen. 

Op je gevoel
Achteraf weet je vaak wat het optimum geweest zou zijn. Dan blijkt dat er toch niets aan te doen was, dus je had het net zo goed meteen kunnen opgeven. Of je komt er tandenknarsend achter dat als je nog even een minuutje langer had doorgeploeterd, je het zelf had kunnen verhelpen. Omdat het lastig is om in te schatten wanneer je moet stoppen met hannesen, kan je het beste op je gevoel afgaan. En schakel op tijd hulp in!

 

tags: timemanagement, slimmer werken