Blog

Te lui

Door: barbara 25 februari 2015

Voor haar verjaardag geef ik haar een mooi ingepakt cadeau. Ze neemt het met een grote glimlach in ontvangst. Dan merkt ze dat ze het niet 1-2-3 open krijgt. Een mooie strik en veel te veel plakband stellen haar geduld op de proef. Eerst nog voorzichtig, maar al gauw gehaast, trekt ze aan de strik en pulkt ze aan het plakband. “Ik ben te lui om een schaar te pakken”, zegt ze lachend.
 
Tijd kwijt

Te lui? Te lui? Noem dat maar lui, als je bereid bent om zo lang te hannesen met de verpakking! Zo gaat het vaak ook op je werk. Je weet dat het handiger is om alle papieren meteen op de juiste stapel te leggen. Toch leg je ze op het puntje van je bureau op één stapel, omdat je te lui bent om ze meteen te sorteren. Dat je uiteindelijk meer tijd kwijt bent en je de nodige ergernis op de hals haalt om later de juiste papieren uit de stapel te vissen, neem je voor lief.

Beslissen
Digitaal werkt het precies zo. Uit onderzoek blijkt dat je tijdens je werk gemiddeld 5 keer dezelfde mail opent. Bij de laatste keer dat je die mail opent denk je: “Ik ga het nu dan toch maar oppakken”. Vier keer was je te lui om een beslissing te nemen, maar je was kennelijk niet te lui om de mail vijf keer te openen. Daar zou ik dan weer te lui voor zijn!

Beter beslissen tips

  • Beslis of je je werk beter even kan onderbreken zodat je daarna efficiënter en prettiger kan werken
  • Neem meteen een beslissing zodra je nieuwe informatie onder ogen krijgt
  • Bepaal in welke van de 3 categorieën je beslissing valt: 1. ik doe het niet; 2. ik doe het nu; 3. ik doe het dan-en-dan (datum en tijdstip)

- See more at: http://www.balanceyourwork.nl/Blogs/35/60/te-lui#sthash.8965w8Jc.dpuf

tags: Uitstellen, documenteren