Blog

Tijd voor een banaan

Door: barbara 25 juni 2014

Pak eens een banaan en verwijder de schil. Eet nu de banaan zo snel als je kan helemaal op. Proppen mag! Was de banaan lekker? Heb je ervan genoten? Waarschijnlijk niet. Pak nu nog een banaan. Snij de banaan in de kleinst mogelijke stukjes. Eet iedere 5 minuten één minuscuul stukje op. Na een paar uur, als de banaan op is, stel je jezelf weer dezelfde vragen. Heb je er dit keer van genoten? Waarschijnlijk weer niet. Pak nu een laatste banaan en eet die op in het tempo en in hapjes die jij lekker vindt. Dat is pas genieten!

Genieten
Kennelijk is het van belang om voor het eten van een banaan niet te weinig en niet te veel tijd te nemen. Pas dan geniet je ervan. Je proeft de lekkere bananensmaak en de stukjes zijn nog vers (en niet bruin geworden). Zo geef je je kaken de gelegenheid om goed te kauwen en je maag de kans om het rustig te verwerken. 

Werk aan taken zoals je een banaan eet
- Verdeel een taak in stapjes die te behappen zijn
- Maak de stappen niet te groot, anders ga je proppen en dat verlaagt de kwaliteit
- Maak de stappen niet te klein, anders werk je heel versnipperd en dat vermindert je aandacht
- Ga ermee aan de slag nu het nog vers in het geheugen is
Kauw alles goed, zodat je makkelijk de vervolgstappen kan maken

Tijd
Veel trainers noemen dit fenomeen ‘mindfulness’. Dat vind ik echter te beperkt, want mindfulness is vooral gericht op bewuste aandacht. Ik voeg daar graag het aspect tijd aan toe en noem dit ‘tijd voor een banaan’.

 

tags: tijd, planning, effectiever werken